Att lära känna en ny person tar tid och det krävs många vändningar i form av stöd och flexibilitet. Det kommer att ske många förändringar över tid då det ofta är så att personen har många tankar om vad den vill och klarar av. Mycket av det som bestäms fungerar ofta inte från första början pga olika orsaker som t.ex. ångest inför det nya, stress inför nya besök, stress av olika orsaker och för att det helt enkelt kan vara så att personen säger det den helt enkelt "tror" att boendets personal vill höra.
Vid varje besök är det bra att vara tydlig med start och avslutstid och att det står nedskrivet, så att personen vet tiden vi ska vara där för att inte skapa stress. Bra att även i förväg tala om vad vi ska prata om och att personal även håller sig till det ämnet.
Stress kan vara att inte veta exakt vad som ska hända då personal kommer, vilka frågor som ska besvaras, oro att svara fel på nya frågor, och oro över att inte veta hur länge personen ska stanna om inte personal håller tiderna m.m.
Papper och penna är ett måste vid varje besök för att inte missa något av det som ska göras. Det är lätt att glömma även för den som har ett "gott minne". Och mycket viktigt är att göra det personen behöver stöd i, och att inte glömma bort. Att skapa en god relation är att vara pålitlig och att stå fast vid det som bestämts och att samtidigt kunna vara flexibel då det behövs. Rutiner är viktiga och att hålla tider.
- Inför inflytt i ett nytt boende så hälsar man först på för att se på lägenheten, källarförråd, tvättstuga och för att se hur boendets centrum/samlingsplats ser ut.
- Vid nästa besök så går personal igenom den viktigaste informationen gällande boendet, nyckelkvittens, tystnadsplikt, el/hyran, adressändring m.m. Godkännande för att få ta del av personen utredning skrivs på, så att personal kan ge bästa stöd och lättare kan förstå vilka svårigheter och vilka styrkor personen har.
- Sen görs ett besök för att kvittera ut nycklar och för att skriva på hyreskontrakt.
- Vi gör ett schema, gärna med besökstid i den boendes hem, där vi möts och samtalar om vad som är viktigast just nu. Vi går igenom önskemål om påminnelsetider gällande medicin, väckning för att inte vända på dygnet, och sen även besökstider för att lära känna varandra och för att få stöd i det man har önskemål om. För varje boende så finns en beställning från socialkontoret, som ska läsas igenom och godkännas av personen.
- Sen görs en "kartläggning" där personen får gå igenom vad personen klarar av och vad som är svårt i vardagslivet. Även några personliga frågor om intressen och mediciner m.m. fylls i.
Vid varje besök är det bra att vara tydlig med start och avslutstid och att det står nedskrivet, så att personen vet tiden vi ska vara där för att inte skapa stress. Bra att även i förväg tala om vad vi ska prata om och att personal även håller sig till det ämnet.
Stress kan vara att inte veta exakt vad som ska hända då personal kommer, vilka frågor som ska besvaras, oro att svara fel på nya frågor, och oro över att inte veta hur länge personen ska stanna om inte personal håller tiderna m.m.
Papper och penna är ett måste vid varje besök för att inte missa något av det som ska göras. Det är lätt att glömma även för den som har ett "gott minne". Och mycket viktigt är att göra det personen behöver stöd i, och att inte glömma bort. Att skapa en god relation är att vara pålitlig och att stå fast vid det som bestämts och att samtidigt kunna vara flexibel då det behövs. Rutiner är viktiga och att hålla tider.